Met een mooie opkomst van 33 deelnemers in de ILCA 4, 46 deelnemers in de ILCA 6 en10 deelnemers in de ILCA 7 kreeg dit dubbele kampioenschap al van bij de start een allure van het kampioenschap van de beloften. Omdat iedere deelnemer lid moet zijn van een ILCA-klasse district, is dit ook het sportevenement voor erkende teams. Vandaar de grote vloot aan coaches die hun pupillen van dichtbij volgden.
Brèf: een kampioenschap zoals een kampioenschap moet zijn, van een klasse die duidelijk nieuwe, jonge M/V zeilers aantrekt.

Wedstrijd op zee: wedstrijd op stromend water

Gespreid over die wedstrijddagen – met dagelijks de mogelijkheid om drie manches te varen- en een strakke parcoursindeling (inner en outer loops) kregen de zeilers uit vijf landen de ultieme kans om op open zee alle registers open te trekken. Met nadruk op het register stroming, want springtij is zeer binnenkort. De stroom drukte de vloten dan ook geregeld over de startlijn of tegen de boeien. Met herhaalde algemene terugroep en black flags als gevolg. En de jury die de gele vlaggen liet wapperen.

ILCA De WildeILCA 4: De Wilde wint met regelmaat

Hannelien Borghijs (BEL BEL 204957) maakt de reputatie van haar getalenteerde zeilersfamilie waar door de eerste reeks te winnen. Maarten Boot verslikt zich en door een UFD en een RET in manche 2 en 3 is zijn kans op de eindoverwinning bekeken. Nochtans wint hij vier van de volgende vijf manches. Over een virtuele winnaar gesproken. Uiteindelijk gaat de titel naar Boris De Wilde (BEL 214490). Hij zet met 3/2/4/4/4/4/5/(7) een sterk gemiddelde neer, zonder één mancheoverwinning, en gaat met de OBK-sjerp naar huis. Eindplaats 2 en 3 worden ex aequo gedeeld door Maurits Floor en Joep Göttgens, beiden uit Nederland. Hannelien finisht als eerste Belgische meisje.

ILCA 6: als de één een foutje maakt, springt een ander erover

De waterscheiding voor de titel zat tussen Brecht Zwaenepoel (BEL 217077) en Max Frank (NED 218737), geregeld belaagd door Boris Hirsch (SUI 217597) en Hidde Wapstra (NED 218969). Brecht zette tot voor de laatste en finale reeks indrukwekkende prestaties neer. Maar een strafrondje in de laatste reeks kostte hem de eerste plaats. Frank won in het algemeen klassement, Zwaenepoel tweede en Hirst derde.

ILCA 7ILCA 7: alle ruimte om te scoren

Hoewel de startlijn voor de ILCA 7-s proportioneel erg breed was en de zeilers over meer ruimte beschikten was de strijd om de titel in deze groep zeker niet minder. Vijf van de tien zeilers namen alle kansen om zich een weg te banen naar het podium: Steven Schraffordt (NED 218181), Stijn Bex (NED 217225), Caspar Kowalski (NED 218397) en de Belgen Arthur Van Damme (BEL 207687), Nicolas Dumonceau (BEL 216786). Met de overwinning in reeksen 3 en 4 zag het er veelbelovend uit voor Van Damme maar in de andere reeksen kon hij zich amper standhouden in de top drie. In de laatste reeks mocht (of kon) Kowalski zijn landgenoot Bex voor laten gaan, Caspar was toen al zeker van zijn ongenaakbaarheid.

Kampioenschap van talenten

Voor Boris Pintelon was dit event waaraan hij voor het eerst als  ILCA Belgian District voorzitter meewerkte een duik in het diepe. ”We hebben sterke reeksen op uitstekende wedstrijdbanen neergezet,” zegt hij.

ILCA Brecht Zwaenepoel“We zagen heel veel talenten, ondersteund door coaches en teamorganisatie op het water. De uitstekende prestaties tonen ook aan dat sommigen in recordtempo klaar zijn voor de internationale wedstrijdbanen. We hebben ook veel geleerd als organisatie. Vooral de wisselende oostenwind op de laatste dag, inclusief windstilte waardoor een reeks werd afgevlagd maakte alles ingewikkelder. Daarop is deskundig geanticipeerd.  Alle lof voor het team”.

Foto’s: KLIK HIER (c) Pit De Jonge 

Organisatieteam

Wedstrijdleiding: Dirk Sledsens, Bea Van Ransbeeck, Boudewijn Tanghe. Boeien: Tillo Van Brabant, Max De Bleye, Thamer Kadhim, Niels D’Hoore, Celeste Degryse, Tim De Rick, Tomi Neuman. Finish: Claude Berghmans, Chantal Parisis, Paul Charlier. Security: Patrick Verswyvel en Lothar De Bruycker plus alle coaches.

Beach: Boris Pintelon, Marjan Wolters en Inge Maes. Resultaten: An Van Landeghem. Jury: Vic De Smedt, Fred Vergauwe, Jan-Willem Wolters, Tonny van Horssen. Logistiek: Hoofdhavenmeester Simon Munters en zijn assistenten.

ILCA RNSYC startschip - wedstrijdleidingOrganiserende autoriteit: bestuur van de RNSYC. Ondersteunende autoriteiten: bestuur van de BEL ILCA, WWSV, Belgian Sailing.

Logistieke ondersteuning: Stad Oostende, Scheepvaartpolitie, Nico fun on wheels. Mijntaxi.be

Supported by:  Groep Linden | De Lift | Belfius bank en verzekeringen | Grando Keukens | Snickers workwear Belgium

Pit De Jonge

 

 

RESULTS MANAGE2SAIL

LINK RNSYC 

 

Avec une bonne participation de 33 participants à l’ILCA 4, 46 participants à l’ILCA 6 et 10 participants à l’ILCA 7, ce double championnat avait dès le départ des allures de championnat junior. Comme chaque participant doit être membre d’un district de classe ILCA, il s’agit également de l’événement sportif pour les équipes reconnues. D’où l’importante flotte d’autocars qui suivaient de près leurs élèves.
Brèf : un championnat comme il se doit, d’une classe qui attire clairement de nouveaux et jeunes marins H/F.

La régate en mer : régate sur les eaux courantes

Répartis sur les jours de compétition – avec la possibilité de trois manches par jour – et un parcours serré (boucles intérieures et extérieures), les marins de cinq pays ont eu l’occasion ultime de se surpasser en pleine mer. En insistant sur le courant de registre, car la marée de printemps est très proche. Le courant a régulièrement poussé les flottes au-delà de la ligne de départ ou contre les bouées. Avec pour résultat des rappels généraux et des drapeaux noirs à répétition. Et le jury agite les drapeaux jaunes.

ILCA 4 : De Wilde gagne avec régularité

Hannelien Borghijs (BEL 204957) fait honneur à la réputation de sa famille de navigateurs talentueux en remportant la première manche. Maarten Boot s’étouffe et avec un UFD et un RET dans les manches 2 et 3, ses chances de gagner la série sont terminées. Cependant, il gagne quatre des cinq manches suivantes. Vous parlez d’un gagnant virtuel. Le titre revient finalement à Boris De Wilde (BEL 214490). Avec 3/2/4/4/5/(7), il a réalisé une bonne moyenne, sans aucune victoire de manche, et est reparti avec l’écharpe OBK. Les positions finales 2 et 3 sont partagées ex aequo par Maurits Floor et Joep Göttgens, tous deux originaires des Pays-Bas. Hannelien termine en tant que première belge.

ILCA 6 : quand l’un fait une erreur, un autre saute par-dessus

Le tournant pour le titre s’est joué entre Brecht Zwaenepoel (BEL 217077) et Max Frank (NED 218737), régulièrement attaqué par Boris Hirsch (SUI 217597) et Hidde Wapstra (NED 218969). Brecht a donné une performance impressionnante jusqu’à la dernière manche. Mais un tour de pénalité dans la dernière série lui a coûté la première place. Frank a gagné au classement général, Zwaenepoel deuxième et Hirst troisième.

ILCA 7 : beaucoup d’espace pour marquer des points

Même si la ligne de départ de l’ILCA 7-s était proportionnellement très large et que les marins avaient plus d’espace, la lutte pour le titre dans ce groupe n’était certainement pas moindre. Cinq des dix marins ont profité de chaque occasion pour se hisser sur le podium : Steven Schraffordt (NED 218181), Stijn Bex (NED 217225), Caspar Kowalski (NED 218397) et les Belges Arthur Van Damme (BEL 207687), Nicolas Dumonceau (BEL 216786). Avec la victoire dans les séries 3 et 4, il semblait prometteur pour Van Damme, mais dans les autres séries, il pouvait à peine se maintenir dans le top trois. Dans la dernière série, Kowalski a pu (ou su) laisser son compatriote Bex aller de l’avant, Caspar était alors déjà sûr de son inapprochabilité.

Championnat des talents

Pour Boris Pintelon, cet événement, auquel il a participé pour la première fois en tant que président du district belge de l’ILCA, a été un plongeon dans le grand bain. “Nous avions des séries solides sur d’excellents circuits de course”, dit-il.

“Nous avons vu beaucoup de talents, soutenus par des entraîneurs et une organisation d’équipe sur l’eau. Les excellentes performances montrent également que certains sont prêts à affronter les parcours internationaux à une vitesse record. Nous avons également beaucoup appris en tant qu’organisation. En particulier, les vents d’est changeants le dernier jour, dont une accalmie qui a provoqué l’annulation d’une série, ont tout compliqué. Cela a été savamment anticipé.  Tout le mérite en revient à l’équipe”.

Photos : KLIK HIER (c) Pit De Jonge 

Équipe d’organisation

Gestion du concours : Dirk Sledsens, Bea Van Ransbeeck, Boudewijn Tanghe.     Bouées : illo Van Brabant, Max De Bleye, Thamer Kadhim, Niels D’Hoore, Celeste Degryse, Tim De Rick, Tomi Neuman.   Finish : Claude Berghmans, Chantal Parisis, Paul Charlier. Rescue : Patrick Verswyvel et Lothar De Bruycker plus tous les coaches.

Beach : Boris Pintelon, Marjan Wolters et Inge Maes.    Résultats : An Van Landeghem.     Jury : Vic De Smedt, Fred Vergauwe, Jan-Willem Wolters, Tonny van Horssen.     Logistique : le chef de port Simon Munters et ses assistants.

Autorité organisatrice : Conseil d’administration du RNSYC.      Autorités de soutien : Conseil d’administration de BEL ILCA, WWSV, Belgian Sailing.

Soutien logistique :  Ville d’Ostende, Police maritime, Nico fun on wheels. Mijntaxi.be

Soutenu par :  Groep Linden | De Lift | Belfius bank en verzekeringen | Grando Keukens | Snickers workwear Belgium

Pit De Jonge